maandag 23 mei 2016

Military Barracks Run 10 km Grobbendonk 2016... ..."Mooie uitslag op een mooi parcours"!

Zondag 22 mei 2016 stond er voor de eerste keer de "Military Barracks Run" op de loopagenda! Deze toffe loopwedstrijd is een organisatie van het 29 Bataljon Logistiek in Grobbendonk. En zou plaats vinden op de militaire basis in Grobbendonk waar het 29 Bataljon Logistiek tevens is "gehuisvest". En ik kan al vertellen dat deze eerste editie een "geslaagde editie" is geworden. M.a.w.. ..er mag zeker een 2e volgen! ;-)
Want behalve dat het "een kletsnat weertje" was, waren er het afgelopen weekend in de regio van Grobbendonk verschillende loopwedstrijden.. ..o.a. vrijdagavond waren er wedstrijden in Hallaar en Mortsel. Zaterdag was er de Rivierenhofloop in Deurne. En zondag, gelijktijdig met deze Military Barracks Run, stond ook de 10 Miles van Malle in Oostmalle op de agenda! Dus als loper had je dit weekend keuze genoeg om een wedstrijdje mee te pikken hé! En ikke  heb gekozen voor de Military Barracks Run. Vooral omdat ik weet dat het op het militair domein in Grobbendonk echt mooi is om te lopen!
Behalve ikke hebben nog meer dan 350 andere sportievelingen ook voor Grobbendonk gekozen om hun zondagmiddag "sportief" door te brengen. Aan "de jeugd" hadden de militairen ook gedacht door o.a. "een Kidsrun" te organiseren.
En wat de Military Barracks Run betreft.. ..men kon kiezen uit 2 afstanden. 5 km of 10 km.. ..Of als je niet kon kiezen liep je maar de 2 afstanden hé Jos!?! ;-)  Het parcours van de 5 km liep vooral rond en door de gebouwen op het militair domein.
De lopers die voor de 10 km hadden gekozen kregen het parcours van de 5 km onder hun loopschoenen geschoven + een extra lus van 5 km door de bossen op de militaire basis. Dus een mooi en variabel parcours hé!.. ..Ik vond het een leuke combinatie van verhard en onverhard. Jep, ikke daar aan de 10 km deelgenomen.
En het was de moeite...
...Nog effe vertellen dat er aan de start van de 5 km een 70 tal sportievelingen kwamen en 292 atleten hebben de start genomen voor 10 km "loopplezier"! En loopplezier was het zeker daar in Grobbendonk. Voor een snelle tijd moest je er niet zijn, maar wou je van het lopen "genieten".. ..dan was de Military Barracks Run "the place to be"!



"ready to go ..."! ;-)
Maar voor we aan het loopfeestje konden beginnen was er ook daar meer controle dan anders.. ..o.a.sporttassen werden (in deze tijden terecht) gecontroleerd. En ook daar waren (gewapende) soldaten.. ..deze speelde nu wel "een thuiswedstrijd" hé! ;-) Dit gezegd zijnde terug naar het loopfeest. De kids konden om 13:15u aan hun wedstrijden beginnen en de lopers voor de 5 km werden om 14:00u aan de start verwacht. En ik & 291 andere sportievelingen zouden om 15:00u "gelost" worden voor 10 km 'loopfun'! En dat was het zeker.. ..van de eerste tot de laatste kilometer. Door de gebouwen/loodsen lopen was wel tof. Dat zijn plaatsen waar je anders niet kan komen hé. Wel was het op verschillende plekken "oppassen geblazen" omdat het glad was in sommige loodsen. Maar dat had de organisatie heel goed "aangeduid"! En ook op het onverharde gedeelde van het parcours was het uitkijken, maar ook daar waren eventueel gladde plekken goed aangeduid! O.a. wortels van bomen waren goed zichtbaar gemaakt door een laagje "goed opvallende" verf! ;-)
En wat mijn wedstrijd zelf betreft..
"The place to be.. ..Grobbendonk"!
..Awel die is reuze meegevallen. Toen ik samen met een paar loopmaten (Jos, Louis, Heiki) naar de start wandelde waren we daar bij de eerste en stonden we zo op de "pole position" voor aan onze 10 mooie kilometers te beginnen. :-) Ondanks het kletsnatte weer en het, op sommige plaatsen, "gladde" parcours kon ik de eerste kilometers toch lopen met een gemiddelde snelheid van rond de 15 km/u. Dat vond ik wel een mooi tempo en zo was ik na een paar kilometer lopen rond de 10e plaats beland! Niet slecht vond ik. En met het gedacht dat er wel een paar van de lopers die voor mij rende"te snel gestart" waren, had ik er wel het vertrouwen in om nog een paar plaatsen te kunnen "veroveren". Tenminste toch dat er geen "gevaar" meer kwam van achter mij. Maar daar was ik ook al redelijk gerust in want door eens effe naar achter te kijken, zag ik dat de eerste loper na mij al een redelijk "gat" moest overbruggen om mij te kunnen inhalen. Na de doortocht van 5 km hoorde ik iemand zeggen dat ik op de 8e plaats liep.. ..dat vond ik al een zeer mooie plaats en misschien zat er nog wel wat "meer" in hé!?! ..
..Dus ikke met volle moed aan de laatste 5 km begonnen.. .."aan de lus van 5 km die (vooral) door de bossen van het militair domein liep". Door de onverharde ondergrond zakte mijn tempo wel een beetje, maar dat was voor iedereen zo hé! En "genieten" dat het was. Zelfs een redelijk hevige regenbui kon "de pret" niet derven! Het was voor mij gewoon 100 % genieten daar in de bossen vlak naast het Albertkanaal! Ikke op zulks parcours lopen.. ..dat ikke "zalig" vinden. EN ondertussen nog en 2 tal plaatsjes kunnen winnen in het klassement. Dat bracht mij naar plaats 6! Ik kreeg ondertussen door dat het verschil met de loper voor mij aan het "verkleinen" was.. ..daarom dacht ik: "Carl, ga er voor.. ..misschien zit er nog een TOP 5 plaats in"!

"En wat zal hier binnen
te zien zijn'?..
.."vooral legermateriaal"!
 Mmm.. .."TOP 5", klinkt wel mooi hé! En inderdaad, het heeft me wel wat extra moeite gekost, maar het is me toch gelukt. Na een redelijke lange achtervolging kon ik mij op iets meer dan 1 km voor de finish in de TOP 5 lopen! En dan was het nog extra genieten! Zeker toen ik aan de finish de speaker hoorde zeggen "de 5e plaats voor Carl Daems"! :-) ..5e plaats van de 292! Ikke super tevreden zijn over mijn wedstrijd! Toen de speaker dat zei, stond de teller van de wedstrijdklok op 0:40:58! Of m.a.w. de 10 km gelopen met een gem. snelheid van 14,7 km/u! Op een parcours als dit en in zeer natte weersomstandigheden vind ik dat voor mij "niet slecht"! :-)
"Geert Wellens was er ook"! ;-)

En na deze mooie 10 km van de Military Barracks Run was het nog "tof, leuk, gezellig, ...enz." nakletsen met m'n loopmaten (vooral) over het lopen! En tussendoor ook nog wat "poseren voor de fotokes"!.. ..o.a. ééntje met Geert Wellens. Die heeft daar op de militaire basis als "voorfietser" gereden!

En als "alle fotokes gemaakt waren & dat we wat bijgepraat waren" werd het stilletjes aan tijd om terug naar huis te bollen.. ..met weeral een zeer mooi "loopavontuur" rijker!

Oja.. ..Bij het verlaten van het militair domein heb ik nog tegen de soldaten die aan de poort stonden gezegd dat het heel goed "georganiseerd was en dat ik zeker in 2017 zou terug komen... ...EN dan zou ik zelfs het zonneke meebrengen! :-)

Nog wat links:
      - Parcours & m'n loopgegevens: GARMIN connect
      - Uitslagen: 10 km - 5 km - Algemeen
      - Organisatie: 29 Bataljon Logistiek

En de rest van de fotokes...







"Louis, ikke & Jos"! ;-)































"We in the army.. .."! ;-)





2 opmerkingen: