zondag 29 november 2015

10 miles Natuurloop Lier 28-11-2015.. .."Plezant, maar lastig"!

1e Natuurloop van het nieuwe seizoen.. .."Opdracht volbracht"!
..En "we" zijn weer vertrokken voor het nieuwe seizoen van de Natuurlopen in Lier.. ..het 13e seizoen. Op zaterdag 28 november stond de 1e van in totaal 5 wedstrijd op de kalender. Zoals ieder jaar is er keuze uit verschillende afstanden. De 5 km en de 10 km is er telkens bij.. ..de langste afstand "schommelt". Nu was die 10 miles. Tijdens de 2e Natuurloop, zaterdag 19 december, is die ook 10 miles. Op zaterdag 30 januari '16, de 3e Natuurloop, is de langste afstand een Halve Marathon. Tijdens de 4e Natuurloop, die door gaat op zaterdag 27 februari '16, kunnen we nog een paar kilometers meer genieten van het lopen.. ..dan is er een wedstrijd van 25 km "loopfun".. ..En het (winter)seizoen  wordt  met de 5e en/of "de finale" Natuurloop afgesloten met de Halve Marathon van Lier op zondag 20 maart '16.. ..die langs, rond & door het stadscentrum van Lier gelopen wordt!
Maar zover zijn we (bijlange) nog niet hé?.. ..beginnen met het begin! En dat is de 10 miles Natuurloop van zaterdag 28 november. De eerste 4 Natuurlopen van het vorig seizoen heb ik door een blessure niet gelopen, maar de overige heb ik allemaal gelopen vanaf  die van november 2011! Dat is en/of was namelijk mijn "allerallerallereerste" loopwedstijd!
Dit effe vertellen omdat er na een paar deelnames aan de Lierse Natuurlopen er "een traditie" ontstond (of we, ikke en een zuster van mij, er ééntje van hebben gemaakt) om voor de wedstrijd s'morgens nog effe op familiebezoek te gaan bij haar in Lier. Ikke daar dan nog voor de middag een paar boterhammekes eten en na de Natuurloop daar een doucheke pakken.. ..en "tradities" moeten verder gezet worden hé!?! ;-) En dat ikke dit Natuurloopseizoen ook van plan zijn.. ..Dus rond 9:30u ikke op mijn fietske gesprongen om naar mijn zus in Lier te bollen voor de eerste Natuurloop. Nadat ik daar heerlijk van een boterhammeke of 8 heb/had genoten werd het stillekes aan tijd om verder naar de atletiekpiste te rijden. Dat is van bij mijn zuster thuis nog geen 2 kilometer.. ..is (toch) ideaal om na de wedstrijd daar te kunne douche hé!??! ;-)
Toen ik op de atletiekpiste aankwam was het daar al "gezellig" druk. Dus ik verwachte een aardig "startveld". En met iets meer dan 900 lopers die de finish hebben gehaald is dat ook wel hé!.. ..Op de 5 km hebben 249 joggers het einde gehaald. Dat zelfde, maar dan op de 10 km deden 341 lopers. En 315 atleten overwonnen, behalve de zeer strakke wind, ook iets meer dan 16.000 "loopmeters of m.a.w. 10 miles!
  Na een kwartiertje dat de eerste wedstrijd (10 km) op gang was geschoten, was de tijd gekomen om de 10 miles "opgang" te trekken. En konden we weer "genieten" EN  (een beetje?) "afzien" van het lopen...
...Omdat er nog "wat Marathon van Kasterlee" in mijn benen zat/zit had ik voor deze 10 miles als doel geen al "te scherpe tijd" gekozen. Onder de 1:10:00 (u:min:sec.) finishen en ikke tevreden zijn. Binnen de 2 weken na, mijne zeer mooie, Marathon Kasterlee en de (met momenten) zeer strakke wind zou het voor mij een lastige 10 miles worden. En dat was ook zo.. ..De eerste kilometers liepen wel vlotjes.. ..wind af en "meegezogen" door andere lopers. Toch werd ik toen, begin wedstrijd, nog regelmatig voorbij gestoken door wat lopers. En ja.. ..ik voelde nog "Kasterlee" in mijn beentjes! Ook effe vertellen dat ik na Kasterlee niet veel meer had gelopen. Een 3 trainingskes van ongeveer een 15 km.
Maar "in een groepje" lopen duurde tot Emblem brug".. ..dat was ong. half wedstrijd. Vandaar was het terug richting Lier lopen.. ..maar dat betekende ook: nog 8 km "WIND OP KOP"!!! En juist daar begon voor "mijn groepje".. ..ieder voor zich. Jep, het groepje "viel" uiteen! Wat mij wel de laatste wedstrijden opvalt is dat ik in het begin van de wedstrijd "rustiger" vertrek en daardoor wel door wat lopers word voorbij gestoken.. ..MAAR dat ik vele van die moedige in de 2e wedstrijdhelft terug "opraap"! Ja, ik denk wel dat ik de laatste tijd wat "slimmer" aan het lopen ben!.. ..o.a. door mijne hartslag wat meer "in de gaten te houden"! En net zoals in Kasterlee, heb ik nu ook in Lier weer verschillende "snelle starters" in de laatste, maar lastige kilometers" terug ingehaald EN ook nog achter gelaten! :-)


..ikke bezig aan mijn "inhaalwedstrijd"! ;-)
Die laatste kilometers op de dijken van het Netekanaal en de Nete was het (nog eens!) "windklieven".. ..maar, ondanks die wind, ikke toch ook nog van het lopen kunnen genieten zenne!!
En wat betreft mijne "doeltijd".. ..YES!! ikke die gehaald.. ..1:04:33 nadat ik aan deze 10 miles begon, werd mijne tijd stopgezet! Dus, zelfs met nog een beetje Marathon Kasterlee in de beentjes, opdracht volbracht! En kan en/of ben ik uiteraard zeer tevreden over mijn resultaat! Ik heb deze (winderige) 10 miles gelopen met een gem. snelheid van iets meer dan 14,8 km/u. Voor "nen 50 plusser" is dat toch niet zo slecht hé!?! ;-) En mijne tijd van 1:04:33 "vertaald" in een "klassement... ...30e algemeen van 315 finishers. Ook niet slecht hé!?!
Nadat ik in het "Netestadion" (atletiekpiste) met andere lopers nog wat had "nagepraat" over deze
wedstrijd EN een "terugblikje" hadden gedaan over de Marathon van Kasterlee (daar kunnen "we" niet over zwijgen hé!?!) werd het tijd om terug naar mijn zuster te rijden.. ..voor een heerlijk doucheke hé!
Besluit: Voor mij was/is deze 10 miles 1e Natuurloop seizoen 2015 - 2016 van AC Lyra in Lier een lastige, maar toch "plezante" wedstrijd geworden! Ondanks dat het met momenten "zwaar" was heb ik er toch  goed van kunnen "genieten" zenne!..




..En ikke nu al beginnen "aftellen" naar de 2e Natuurloop 10 miles! Daarvan zal het startschot op zaterdag 19 december om 13:45u "galmen" over de Netevallei!.. .. En kan ik beginnen aan mijn volgend "loopavontuur"!

Links:
   - Parcours & mijn "loopgegevens": GARMIN connect
   - Uitslagen: 10 Miles - 10 km - 5 km
   - Organisatie: AC Lyra

nog wat fotokes...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten