zondag 21 september 2014

4e Monumenten Marathon van Vorselaar.. .."Knappe 7e plaats algemeen"!!! :-)

Op de "vooravond" van mijne 50e verjaardag stond mijne 3e marathon op het programma... ...namelijk de 4e Monumenten Marathon van Vorselaar. Ik kan dan deze marathon in feite dus ook wel "mijne verjaardagsmarathon" noemen hé! ;-) En het is een mooi "verjaardagscadeau" geworden.. ..voor mij ééntje met een zeer knappe prestatie en mooie herinneringen! ;-) ...
op aanvraag: voor mijne 50e verjaardag.. ..startnummer 50!
...M'n nieuw marathonavontuur begon wel met een beetje "schrik".. ..en dit kwam door de weersvoorspellingen. Ze voorspelde "warm weer" en ze hadden het , voor deze keer, toch juist zeker!.. ;-).
...Kan ik meteen vertellen dat, door de weersomstandigheden, het een redelijk zware marathon is geworden. Bij de start, om 11 uur, kon je al 20°C aflezen op de thermometer.. ..en "het kwik" zou, tijdens de wedstrijd, nog verder stijgen tot ong. 25°C!! Voor een terrasje te doen zijn dat mooie temperaturen.. ..maar voor een (snelle) marathon te lopen.. .."een beetje van het goede te veel hé"!?! :-)

de start van een nieuw "Marathonavontuur"...

...en de finish  van een mooi "Marathonavontuur"! :-)
Daarom ikke naar Vorselaar vertrokken met "het gedacht".. ..een goeie tijd zit er deze keer niet in. En zeker niet mijn doel om ooit eens een marathon te lopen sneller dan 3 uur!Dus ben ik daar aan de start gekomen met "als doel": zonder tijd in gedachte, een zo goed mogelijk klassement lopen en VOORAL proberen te genieten van het lopen! En dat "genieten" is me goed gelukt zenne! Ondanks "de hitte"!.. ..bij 25°C een marathon lopen, dan mag m'n toch spreken van "hitte" i.p.v. "warmte" hé! Ik heb van mijne verjaardagsmarathon zeker de hele tijd niet "genoten" zenne.. ..want  momenten van "afzien" waren er ook! Dat "afzien" is geen optie bij het lopen van een marathon.. ..dat hoort er gewoon "standaard" bij! ;-) Maar die momenten van afzien maken wel "het genieten" na de wedstrijd alleen maar intenser hé!?! ;-)
één van de monumenten van de monumentenmarathon: het kasteel van Vorselaar!
Door "de hitte" ikke dan maar proberen de marathon te lopen "met verstand".. ..en dat is me redelijk goed gelukt! Verstand komt met de jaren hé? En ik heb er 50 jaar op moeten wachten! ;-)
De eerste kilometers heb ik nog redelijk "snel" gelopen.. ..effe "aftasten" hoe het met me ging. En dat ging goed. Toch besefte ik dat ik nooit de volledige marathon tegen dat tempo kon lopen.. ..tussen de 14 en 14,5 km/u. Want dan zou ik "dien pipo" met zijne houten hamer wel eens kunnen tegen komen! Gelukkig ben ik hem niet tegen gekomen! :-) En de marathon uit lopen wou ik zeker doen! Daarom heb ik m'n verstand "ingeschakelt" om vanaf ongeveer km 10 mijne hartslag goed in de gaten houden! En ondertussen liep ik al in een positie dat ik niet snel iemand kon inhalen, maar ook dat er niemand mij kon inhalen.
mijne tijd.. ..goed genoeg om in de Gazet van Antwerpen te komen!
Onder andere daardoor ook beslist om mijn tempo en hartslag te laten "zakken"! En dat is me goed gelukt.  De eerste 10 km "schommelde" mijn hartslag tussen de 164 en 169. Ter info: mijn "overslagpunt" ligt op 166 bpm. De overige 32 km heb ik kunnen lopen met een gemiddelde hartslag/km tussen de 152 en 160! Wat als resultaat opleverde: een gem. harslag van 159 over de hele marathon. En een gem. snelheid van 13,51 km/u! .. ..of een "eindtijd" voor de 42,195 km van 3:07:23!
"opdracht volbracht!" ;-)
Dat is een tijd waar ik, door de weersomstandigheden, zeer tevreden mee ben! Een tijd die zelfs goed genoeg was voor een (voor mij toch) zeer knappe 7e plaats algemeen!! En die mooie 7e plaats is er ook mede gekomen door dat ik met "mijn verstand" heb gelopen.. ..zo heb ik in de 2e "wedstrijdhelft" nog een paar plaatsen kunnen "winnen" door o.a. een paar lopers terug in te halen die "dien pipo" met zijne houten hamer wel zijn tegen gekomen! En wat mij ook "geholpen" heeft om deze mooie prestatie te bekomen was de aanwezigheid van "mijn broerke" Pierre.. ..via deze (nogmaals): "Thanks om te komen supporteren hé.. ..dat was/is echt tof"! ;-) Oja, nog effe vertellen dat we voor de marathon een mooi rondje (waarvan een paar km op onverharde bospaden) van ongeveer 14 km 3 keer moesten lopen.
Nog wat cijfertjes.. ..Behalve de Monumenten Marathon waren er in Vorselaar ook nog andere wedstrijden. Zo was er een jogging van 5,5 km die 100 joggers tot een goed eind hebben volbracht. 140 lopers deden hetzelfde bij de Monumentenloop van 14,195 km. Op de Monumentenloop van 28,195 km zijn 61 atleten over de meet gelopen en 97 "Krijgers" overwonnen de "zware" 42,195  km van de Monumenten Marathon!

"het is daar toch mooi om te lopen hé!?!" :-)

En nog effe een dankwoordje voor de organisatie, de Kasteellopers van Vorselaar, en alle medewerkers: Bedankt! Dank zij jullie heb ik en vele andere sportievelingen kunnen genieten van een mooie & sportieve zaterdag.. ..THANKS! :-)


Een paar interessante links:
      - Uitslagen: Monumentenmarathon, Monumentenloop 28,195 km, Monumentenloop 14,195 km, Jogging 5,5 km
      - GARMIN connect: Mijn loopgegevens, parcours, ...
      - Organisatie: Kasteellopers

Besluit: Ik ben zeer tevreden van/over mijn resultaat/prestatie tijdens de Monumentenmarathon.. ..Ondanks het warme weer heb ik er toch goed van kunnen "genieten" en kijk ik al uit naar de volgende editie!!! ;-)

Nog een paar fotokes....
...effe "nen goeiedag" zeggen hé! ;-)
..."doortocht" na 28 km! ;-)























2 opmerkingen:

  1. Hey Carl, fijne verjaardag :-) en wat een prestaties seg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mooie leeftijd en natuurlijk een fantastische prestatie tijdens de marathon. Flink tempo/mooie eindtijd ondanks de warmte. Petje af hoor.

    BeantwoordenVerwijderen