zondag 6 april 2014

30e Kastelenloop Zandhoven 10 km.. .."(zware) val & (toch) Persoonlijk Record"!!

Zaterdag 5 april 2014.. ..30e Kastelenloop Zandhoven.. ..een loopwedstrijd over 10 km is, voor mij toch, een "historische wedstrijd" geworden. Zeker ééntje die ik niet zal vergeten! Het is m'n eerste wedstrijd geworden waar ik "kennis" heb gemaakt met de grond.. ..m.a.w. ..ik ben, toch redelijk "zwaar", gevallen!! Ik zal al wel vertellen dat ik de wedstrijd heb uitgelopen zenne!.. .."en hoe"!! ;-) ...
..het was in Zandhoven een mooi lenteweertje om te lopen! :-)
...Het weer was de zaterdag echt heel mooi om een wedstrijd(je) te lopen. Dus ikke de zaterdagmiddag op mijne fiets gesprongen en naar Zandhoven gebolt om er deel te nemen aan de Kastelenloop. Dat is een "loopfeestje" georganiseerd door APSO Zandhoven Atletiek Club. Meteen vertellen dat de organisatie dik in orde was zenne!! ;-) Alles was prima geregelt. En het parcours was ook "OK".. ..mooie omloop!! Wel een parcours dat geen geheimen voor me heeft omdat ik in die omgeving regelmatig train! Ik woon in "Groot-Zandhoven", dus.. ..was het voor mij "een thuiswedstrijdje" hé!?! ;-)

APSO.. ..Bedankt hé! ;-)
Voor dit loopfeestje waren iets meer dan 300 sportievelingen "afgezakt" naar Zandhoven" om van het lopen te genieten.. ..en ondanks "mijn zwaar valpartijtje" heb ik toch ook nog kunnen genieten van het lopen zenne!
Rond 14:00u begonnen de eerste wedstrijden over "korte(re) afstanden. Om daarna rond 15:00u gevolgt te worden door de Kastelenloop. Die werd om 15:03u "op gang" geschoten door Luc Van Hove, Burgemeester van Zandhoven.
Nog effe vertellen dat mijn doel voor deze wedstrijd was "een aanval" wagen op mijn PR (Persoonlijk Record 10 km). En omdat te halen wou ik graag vanaf begin wedstrijd al een " mooie snelheid" lopen! En de eerste 2 kilometers lukte dat heel goed.. ..die 2 kilometer afgelegt met een snelheid van iets meer dan 16 km/u! Om mijn PR te verbeteren moest ik een gem. snelheid lopen van bijna 15,5 km/u. Dus dat tempo was goed hé.. ..tot ik na die eerste 2 kilometers in een groepje terecht kwam. Ik bleef eventjes met dat groepje "meelopen" tot ik merkte dat de snelheid in dat groepje begon te zakken naar ong. 14 km/u....

Na de finish.. ..effe "de schade opmeten"!! ;-)
...Toen besliste ik om niet te lang in dat groepje te blijven omdat ik dan, mss te veel (?), tijd zou verliezen. Maar door al die lopers "te vlug" willen passeren maakte ik (mss zelfs wel een beginners fout) een foutieve keuze en raakte ik iemands hielen (sorry daarvoor!) waardoor ik redelijk hard ten val kwam. Om een idee daarvan te geven.. ..Toen ik na m'n val terug recht stond merkte ik dat mijn startnummer nog op de grond lag! En die was vastgemaakt met 4 veiligheidsspelden! Da vond ik wel "straf" zenne! Ikke toen mijn nummer opgeraapt en verder gelopen.. ..moest na "mijn val" nog iets meer dan 7 km lopen. Het begon wel langs alle kanten wat pijn/zeer te doen maar aan opgeven/stoppen heb ik niet gedacht. Toen had ik alleen maar "een gedacht" van.. ..Ik wil en/of moet voor dat groepje van daarnet finishen! Dat klinkt mss raar, maar dat was op die moment echt "een doel" geworden! Mss ook om mijn "lompe fout" voor mezelf terug wat goed te maken hé! Want het is en blijft mijn eigen schuld dat ik gevallen ben! De persoon die voor je loopt kan daar zeker niet aandoen.. ..ik had maar beter moeten zien waar ik liep en dat het een les voor mij mag/kan zijn om de volgende keer mss wat meer tijd te nemen om in te halen en beter uit te kijken waar ik loop! ;-)

 
"een souvenierke" van mijne val!! ;-)
Ondanks mijn "kwetsurekes" ben ik er ingeslaagt om dat
groepje nog in te halen. Dat, voor mij, toen "zo belangrijk klusje" was iets voor half wedstrijd gedaan of een klein 3 kilometer na mijn val. En dan was het nog finishen hé? ;-) Een 5 km "vechten" tegen de tijd.. ..want, ondanks die val, een mooie eindtijd zat er nog steeds in zenne. Op "karakter", want met momenten deed het redelijk zeer zenne, heb ik de finish kunnen halen.. ..zelfs nog in, toch voor mij, een "super snelle tijd". Namelijk 0:38:23 (uur:min:sec) !! Goed genoeg om van deze tijd mijn (nieuw) PR te maken! Mijn vorig PR stond een paar seconde sneller, maar toen was de afstand iets minder. En omdat mijn gem. tempo nu het zelfde is als het vorige kies ik voor deze wedstrijd als mijn PR "te zien". Mijn gem.tempo was 3:53 min/km of een gem. snelheid van 15,4 km/u! "Wat had dat mss kunnen zijn zonder die val hé"!?!  Mijn nieuw PR was daar in Zandhoven goed voor een mooie 25e plaats algemeen (iets meer dan 300 finishers) of een zeer knappe 2e plaats per categorie.. ..namelijk bij de Masters +40 jaar Heren! Alle uitslagen van de Kastelenloop kan je HIER vinden en/of lezen.
..en ook aan mijn linker knie heb ik "een souvenierke" van mijne val!
Oja, de uitslagen zijn per categorie.. ..er is gene algemene uitslag opgemaakt.
En "achter" de volgende link vind je nog meer gegevens van mijn 10 km en het parcours van de Kastelenloop: GARMIN connect.
Samengevat: Deze wedstrijd stond vooral in "het teken" van mijne val. Maar ook van mijn nieuw PR zenne! ;-) En ondanks mijn valpartij heb ik zeker geen spijt dat ik daar gestart ben.. ..integendeel.. ..ik had deze wedstrijd zeker niet willen missen. Zelfs mede door mijne val (en PR) is deze 30e Kastelenloop van Zandhoven voor mij "een historische wedstrijd" geworden.. ..ééntje die me zeker zal bijblijven! ;-)
Ondanks een (zware) val.. ..toch een mooie uitslag! ;-)
mijn hartslagmeter draagt ook de sporen van mijne val! 
Zondagochtend 6 april, de dag na "de val" heb ik rond 7uur mijn loopschoentjes terug aangetrokken voor een (ED) training.. ..die stond op mijn trainingschema. Ik was echt benieuwd of ik niet al te veel last had van mijn val. HIER vind je alle gegevens van deze (ochtend)training! Dat is  echt "zalig" om in "alle stilte" te kunnen lopen! ;-) Maar, zoals je kan zien, is die training goed verlopen hé!?!.. .. alleen in de beginne voelde het  "wat stijfjes" aan! ;-)
En nu is het aftellen naar mijn volgende wedstrijd en die kan "tellen" zenne.. ..namelijk binnen 3 weken de DVV Antwerp Marathon. Nu begint die toch echt "dichtbij te komen" zenne! Ben benieuwt of ik daar mijn "Marathondoel" al kan halen.. ..namelijk een Marathon lopen binnen de 3 uur!! Ik kijk er alvast naar uit!!

Tot slot, maar zeker niet vergeten.. ..een dankwoordje voor de mensen van Het Vlaamse Kruis..



   ..Bedankt voor de eerste (goede) verzorging van "mijn souvenierkes" die ik overgehouden heb aan mijn eerste (en hopelijk laatste) valpartij! Nen welgemeende MERCIKES zenne! ;-) THANKS! ;-)

Nog een paar fotokes:









Geen opmerkingen:

Een reactie posten