zondag 8 december 2013

Nieuwe lactaattest... ..."conditie verbeterd"!

Na m'n mooi "marathondebuut" in Kasterlee heb ik een afspraak gemaakt met sportarts Peter Vervoort om terug een lactaattest te doen.  Ondertussen heb ik die test gedaan en heb de uitslag er ook al van!.. ..Seffes hier meer over. Waarom terug die test?.. ..Ik wou graag weten hoe mijn conditie is t.o.v. mijn eertse test.. ..die heb ik gedaan een paar weken na de Halve Marathon van Nijlen.

ikke in "actie" tijdens m'n test.. ..snelheid: 16km/u!!
En dat is ondertussen toch al meer dan een half jaar geleden. En ik was/ben echt nieuwsgierig naar "het peil" van mijn conditie. Ik hoopte en verwachte een beetje dat het resultaat van deze nieuwe inspanningstest beter was dan de eerste.. ..o.a. omdat mijn "loopresultaten" de laatste maanden voor mij redelijk goed zijn! Dus hoopte ik toch dat mijn conditie wat verbertert was/is.. ..en de uitslag van de nieuwe test bewijst dat  m'n conditie is verbeterd!.. ;-) ..dus ikke tevreden!Nu wat meer over de lactaattest.. ..Ik heb deze inspanningstest, bestaande uit 7 "stappen", afgelegd op een loopband. De duur van elke "stap" was 5 minuten.
Na iedere "stap" werd er bloed "afgenomen" om de "verzuring" te controleren hé!!?!!
Stap 1 werd afgelegd met een snelheid van 9 km/u. Dat is niet hard, maar ge moet ergens mee beginnen hé?!!? ;-) Telkens werd de snelheid een beetje hoger.. ..Stap 2 was tegen 11 km/u. Stap 3 was goed voor 12,5 km/u.. ..om daarna met een snelheid van 14 km/u stap 4 af te leggen! Stap 5 werd afgelegd met een snelheid van 15 km/u. Ondertussen was ik toch al meer dan 25 minuten aan het lopen om dan naar stap 6 over te gaan.. ..snelheid: 16 km/u! En dan, als "de kers op de taart", om de test "af te ronden" nog stap 7 lopen.. ..5 minuten "loopplezier" met een snelheid van 17 km/u!! Da isse voor mij toch nog "lastig" zenne! Maar op karakter lukte het toch zenne! Effe zeggen dat bij mijn eerste test toen de hoogste snelheid 16 km/u was.
Na 30 minuten lopen/testen...
...nog 5 minuten lopen tegen 17 km/u, voor mij toch, "snel" zenne! 









Nu nog wat "cijfertjes" van deze test die ik gebruik voor mijn looptrainingen ..eerst hartslag (BPM) en dan snelheid (KM/U). Effen melden dat tussen haakjes de resultaten van mijn eerste lactaattest staan: De "nieuwe gegevens" voor mijn trainingen...
  RD (Recuperatieduur-hersteltraining): <133 BPM(<142) - <10,8 KM/U(<10,6)
  LSD (Long Slow Distance-lange trage duurtraining): 129-138(138-147) - 10,1-11,5(9,9-11,3)
  ED (Extensieve duurtraining-gewone duurtraining): 138-151(147-157) - 11,5-12,9(11,3-12,7)
  ID (Intensieve duurtraining-snelle duurtraining): 151-159(157-167) - 12,9-13,9(12,7-13,7)
  TD (Tempoduurtraining-training rond overslagpols,bloktraining): 159-168(167-176) - 13,9-14,8(13,7-14,6)
  EI (Extensieve intervaltraining-interval met weinig rust): 168-177(176-188) - 14,8-15,8(14,6-15,6)
Mijn "overslagpunt": nu 163 BPM - 14,4 KM/U (eerste test: 171 BPM - 14,1 KM/U).

Ikke in "actie" tijdens inspanningstest op de loopband! ;-)
Samengevat: Hartslag is lager, snelheid is hoger geworden dan toen bij de eerste test! Hartslag ongeveer 10 BPM minder en mijn snelheid 0,2 KM/U hoger! Dus dat is een goed/positief resultaat hé!!?!! ;-)
Ik ben er van overtuigt dat zulke testen en de trainingschema's die de Sportarts met de uitslag daarvan opstelt, mijn loopresultaten positief "beinvloeden! Daarom, @ (sportarts) Peter.. ..THANKS!.. ..ook voor de fotokes! ;-)

Het "testbesluit" van Sportarts Peter Vervoort:
"Test is nu al iets beter dan bij je vorige test. Nu een ganse winter opbouwen en dan moet je in Antwerpen voor een tijd onder de 3 uur gaan."...

Inderdaad.. ..mijn volgende Marathon is die van Antwerpen! En daarna volgt ook nog de Marathon van Vorselaar.. ..die word gelopen in het weekend van mijn 50e verjaardag! Daarom heb ik aan de organisatie "startnummer" 50 gevraagt!.. ..en ik heb nr. 50 gekregen!! ;-) En voor 2014 staat, uiteraard, de Marathon van Kasterlee ook terug op mijn "loopkalender"!.. ..die mag niet ontbreken hé ;-)
Maar voor het ( DVV Antwerp Marathon) zover is, ga ik zeker nog andere wedstrijden lopen!.. ..te beginnen op zaterdag 21 december met de 10 miles Natuurloop van Lier!.. ..daar ikke ook naar uitkijken zenne!!! ;-)

...KEEP RUNNING!!...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten